Vores rejse til Riga var det vi kalder en storbyferie, og fandt sted i perioden 16. – 20. maj, hvilket var tilstrækkelig tid til at  se alle byens attraktioner. Vi fløj med Air Baltic, og havde forudbestilt transport til og fra Riga lufthavn. En af grundene til vi tog til Riga er, at min svigerdatter er fra Letland, så det kunne være sjovt at se lidt af det land hun kommer fra. Riga har ca. 700.000 indbyggere, og vi havde reserveret værelse på et hotel lige midt i den gamle bydel, men vi må nok sige, at der er forskel på hvad vi opfatter som en suite, og hvad letterne opfatter som en suite, ligesom morgenbuffeten ikke var noget at skrive hjem om. Letland er et af de 3 baltiske lande, som inden for de sidste hundrede år har stået model nogle store omvæltninger. Oprindelig hørte landet under Rusland mens der var zarstyre. Efter den russiske revolution blev landet selvstændigt i 1918. Det var landet så, indtil Hitler og Stalin indgik en ikke angrebspagt, hvilket indebar at Hitler sagde til Stalin at han kunne tage de 3 baltiske lande uden indblanding fra Hitler. Så russerne tog for sig af retterne, indtil Hitler angreb Rusland i 1941 og ved samme lejlighed besatte de 3 lande. Letterne så tyskerne som befriere, men de blev snart klogere, for der blev indført det velkendte terrorregime af tyskerne/nazisterne, med fængslinger, jødeforfølgelser og deportationer. På et tidspunkt vendte krigslykken for tyskerne, og de fik bank af russerne der drev dem tilbage, og dermed også ud af de 3 baltiske lande. Nu sagde letterne så, nu slap vi af med tyskerne så kan vi få vores frihed igen, men de blev slemt skuffet, for russerne okkuperede jo som bekendt hele Østeuropa, en okkupation som for Letlands vedkommende varede til 1991. Herfra blev landet selvstændigt og i 2004 blev de medlem af EU og medlem af Nato. Der er en stor russisk befolkningsgruppe i Letland, selv om der var mange der forlod landet efter 1991. Letterne hader russerne og fratog dem mange privilegier. Selv om landet er medlem af EU og Nato, er de stadig bange for at russerne skal udsætte dem for det samme som Krim blev udsat for. Men nu til lidt billeder og kommentarer fra vores tur. Som altid startede vi den første hele dag med at køre en tur med en hop on – hop off bus, idet det er en god måde at lære byen at kende på, vi købte et 48 timers kort, der for to personer kostede 30€, hvilket omregnet svarer til 225,-kr, hvilket må siges at være en rimelig pris. Så onsdag tog vi hele turen rundt, og dagen efter hoppede vi af og på som det nu passede os. Dag 2 brugte vi også nogle timer på okkupationsmuseet, hvor landets historie er beskrevet, men meget i plancher og billeder, og kun få genstande.Mange huse i Riga er bygget i træ ligesom man gør i andre nordiske lande, og dette er et af eksemplerne på denne byggestil, og som det kan ses kan det godt trænge til en kærlig hånd. Ikke ret langt fra dette hus ligger der en gade med huse i stilen Art Noveau, eller Jugendstil, og de følgende billeder er fra denne gade.Masser af udsmykning er kendetegnende for denne stil, men kig videre på de næste billeder fra samme gadeMan så samme byggestil andre steder i byen, men kun som enkeltstående bygninger, og ikke som her en hel gade.

Selv oppe på taget var der udsmykning af disse lidt fascinerende bygninger.

Sorthovedernes hus, som oprindeligt blev bygget af velhavende tyske købmænd. Russerne jævnede bygningen med jorden, men efter selvstændigheden i 1991 opførtes kopier af bygningen, så det er lidt snyd, men flot er den.

Frihedsstatuen som blev opført i ca. 1920. Over hovedet holder hun tre stjerner som symboliserer Letlands 3 regioner, men i dag er der 4 regioner, så det gælder ikke rigtig mere. Statuen bevogtes dagligt af 2 soldater, hvis det ikke er for varmt

Svenskeporten, der er det eneste der er tilbage af den oprindelige bymur der var 2000 meter lang. Over porten havde byens bøddel lejlighed, og hvis han satte en rose i vinduet om aftenen, vidste man at der næste dag ville være underholdning i form af en henrettelse, enten hængning eller halshugning.

Ved svenskeporten ligger der også disse gamle kasernebygniger, Jacobs Barracks, der bl.a. har huset svenske lejesoldater

En af byens mange små gyder, og de fleste gader er belagt med brosten og fortovene er ret smalle og ujævne, så det kræver godt fodtøj at traske rundt i byen.

Domkirken, hvor det kostede 75€ pr. næse at komme ind, og det syntes vi var lige strengt nok, vi kan godt være lidt nærige når vi er på tur.

Byens mødested tæt ved frihedsmonumentet og ved den gamle by.

Byparken som var meget ren og velholdt, og blev besøgt af mange mennesker.

Her følger billeder fra okkupationsmuseet

Det er et par forbrydere af værste skuffe, og man forstår godt letterne hadede dem begge

Man får kuldegysninger bare ved navnet

Museet indeholdt mange plancher og billeder, samt monitorer hvor man kunne starte små film, alt i alt meget informativt.

Et modificeret gevær

Billedet taler for sig selv, og ikke mere museum

Pause efter museet, mens vi planlægger næste aktivitet. Både øl og vin var af udmærket kvalitet.

Riga slot, som der vist ikke er blevet ofret meget vedligehold på, og det er lidt synd

Den ortodokse kirke, som oprindeligt var et observatorium, opført af russerne

Endnu en af de smalle charmerende gyder

Nede ved floden Daugava stod der denne figur i en glasmontre, og med en beskrivelse om hvordan denne færgemand havde reddet en lille dreng, det er selvfølgelig et sagn, og man kan selv vælge om man vil tro på det

Den nyeste bro over floden, og det var den vi kom kørende over fra lufthavnen

I disse gamle hangarer, der oprindeligt blev bygget til luftskibe af zeppelinertypen, er der nu indrettet et af Europas største markeder. Der er i alt 5 hangarer og et stor udenoms areal. Den ene hangar var lukket idet den er under ombygning til et marked med finere gastronomi

Et billede af en zeppeliner, af den type som hangarerne var bygget til omkring 1915

Mere marked, nu fisk, og jeg kan godt hilse og sige, at den hal stank der af fisk

Tørrede fisk i lange baner

Der var enorme mængder fisk, og de var ikke lige kønne allesammen

Hvad siger man så til disse enorme vandmeloner

Så er vi rykket ind i den første hangar, og der var kød i lange baner, både fersk men også meget røget. Der var mest svinekød og fjerkræ

Udenfor var der grøntsager, blomster og jeg ved ikke hvad, i lange baner. Der var også masser af blomster til gravsteder, så jeg ved ikke om det er noget man især går meget op i

Denne enorme bygning i baggrunden, er en af de såkaldte standardbygning som sovjetunionen byggede i de lande som de besatte, kønt er det ikke

Så er vi tilbage i byen, og her er pulvertårnet  som er en rest fra det gamle fæstningsanlæg, og tæt ved svenskeporten

Flere af byens statuer er enorme og deres størrelse og udførsel bringer minder frem om det tidligere sovjetunionen

Vores hotel lige midt i den gamle by

Så fik vi lige lidt underholdning, næstsidste dag, hvor det var ulideligt varm

Et kig ind i Skt. peters kirke

Vi synes lige I skal se endnu et billede fra byparken

En gang i mellem fik dog lige tid til en slapper som, hvor vi sidder på en cafe på den centrale plads i den gamle by

Det var hvad jeg ville vise fra Riga, håber I har nydt at kigge med.