I august og september 2003 blev Poul 2 gange sendt på kursus i Michigan. Kurset blev afholdt i byen Muskegon der vel kan kaldes en slags havneby, idet den lægger ud til  Lake Michigan, der er en af de store søer op mod Canada. Poul vidste godt at alt er stort i USA, men en sø der mest af alt minder om et hav er alligevel overraskende. De to rejser gik hver gang over Stockholm, herfra til Chicago og endelig til Grand Rapids, hvorfra resten af turen foregik i bil. 2. gang jeg var derovre benyttede jeg lejligheden til at kigge lidt på Chicago, den gamle gangsterby. I det følgende er der nogle få billeder fra første tur, og derefter nogle mere interessante fra 2. tur med besøg i “The Windy City”. God fornøjelse.

Som nævnt er Lake Michigan næsten som et hav med en masse skibsvrag på bunden. Jeg blev noget overrasket over at se en decideret sandstrand med klitter og fyrtårn. De lokale kommer ned for at se solnedgangen så de næste billeder taler for sig selv.

Lake Michigan med sandstrand

Solnedgang over søen og som de lokale nyder. Jeg står sammen med Chuck som jeg kendte via arbejdsopgaver i Køge

Til dem der ikke ved det, kan det oplyses, at jeg var ansat hos en verdens største producenter af pigmenter og trykfarver, så billedet illustrerer jo meget godt.

En lille sjov ting fra første besøg. Tidsforskellen fra Danmark til Chicago er 7 timer, men da vi så bagefter flyver tilbage østpå til Grand Rapids bliver tidsforskellen 6 timer. Det vidste vi ikke, når jeg siger vi er det fordi vi var 2 mand på kursus fra fabrikken i Køge. Så vi stillede urene 7 timer tilbage. Så skete der det beklagelige at vores kufferter ikke kom med fra Chicago, men de ankom om natten til hotellet i Muskegon. Jeg hørte godt nok telefonen ringede om natten, og tænkte det sikkert var vores kufferter der var kommet. Jeg stod så op kl. 6.00 og gik ned i receptionen,  og meget rigtigt der stod min kuffert. Da jeg var på vej til mit værelse mødte jeg kollegaen omklædt og det hele, og han siger så vi har lidt travlt. Hvorfor det spørger jeg. Klokken er 7 siger fjolset så. Det havde havde han fundet ud af om natten, da han hentede sin kuffert, men han syntes ikke lige det var noget han skulle fortælle mig. Så nu havde jeg lynende travlt med at komme i bad, ned og få morgenmad så vi kunne komme ud til kursusstedet. Og jeg var sur, pissesur over han ikke gad vække mig og gøre opmærksom på den lille detalje, men jeg tog hævn senere.

Billede fra undervisningen på fabrikken

4 uger senere er vi på farten igen, og her kiggede vi lidt nærmere på Chicago. Vi tog metroen fra lufthavnen ind til centrum, og var bl.a oppe i John Hancock bygningen der har et udsigtsrum på toppen, vi skulle have været op i Sears Tower, men det blev det ikke denne gang.

Udsigt over Lake Michigan

Der er langt ned

Ovennævnte er taget fra toppen af John Hancock, 92 etager oppe. Nedenunder her følger lidt billeder fra gaderne. Forresten var John Hancock en af medunderskriverne på den amerikanske forfatning, og hvor også han kendt for sin meget flotte håndskrift.

Minolta DSC

Chicaga er en speciel by med den kølige vind ned igennem gaderne. Vinden opstår i forbindelse med søerne, og har givet byen tilnavnet “The Windy City”.

Byen, der ligger i Illinois, er også kendt for Michigan Avenue eller “The Magnificent Mile” hvor der ligger nogle meget flotte forretninger og shoppingcentre.

Da vi sent om aftenen skulle tilbage til hotellet kune vi ikke finde metrostationen og der var lige ved at gå panik i bonderøvene, men til sidst lykkedes det at finde den.  Kan man forestille sig at rende rundt i Chicago kl. midnat, og ikke ved hvor man er. Det er skræmmende.

Dagen efter Chicago skulle vi lige slå nogle timer ihjel inden vi skulle flyve til Grand Rapids, og vi gik lidt rundt på et lokalt loppemarked der ustandselig blev overfløjet af fly til lufthavnen, så her er lidt billeder, der også følges op af et par billeder fra Grand Rapids.

Loppemarked ved O'hare

Loppemarked ved O’hare

Dette billeder bringer minder frem om 11. september 2001

Fra det lokale loppemarked med fly hvert minut, lige inden vi skulle fra hotellet gik der ild i køkkenet, så vi oplevede også lige det lokale brandvæsen for fuld udrykning.

Grand Rapids

Et mindesmærke over faldne soldater fra Grand Rapids. Denne by er iøvrigt også hjemby for afdøde præsident Gerald Ford. Disse billeder fik jeg af den kollega som jeg var sammen med, så der er ikke så meget at se på.