Den 23. juni tog vi en tur til Krakow, som ligger i den sydlige del af Polen, ikke ret langt fra den slovakiske grænse. Vi havde hørt byen skulle være meget smuk, men så imponeret blev vi alligevel ikke, vi har set mange andre byer som er smukkere. Vi rejste med Norwegian og turen tog 1 1/2 time, så det var overkommeligt tidsmæssigt. Som vanligt havde vi på forhånd bestilt transport fra lufthavnen til vores hotel, som hed Santi og lå i den gamle del af Krakow. Hotellet lå 2 minutters gang fra den centrale markedsplads. som vel må betegnes som en turistplads, idet der var restauranter i lange baner, og om aftenen var der en del aktivitet. På pladsen kunne man også leje en hestevogn, med kusk selvfølgelig. Krakow er en gammel konge- og regeringsby og polens næststørste by, og der bor ca. 700.000 mennesker. Byen er rimelig velbevaret, og led stort set ikke overlast under 2. verdenskrig. Området har været beboet i omkring 6000 år, og byen var polsk hovedstad i perioden 1038 – 1596. Byen er delt op i den gamle bydel som er omkranset af en park, Planty, og så resten af byen, og forskellen er markant, man kan tydeligt se at de bliver fedtet for turisterne i den gamle bydel. Vi havde ikke planlagt opholdet nærmere, end at vi om torsdagen skulle besøge Auschwitz, og der er så mange billeder og så mange indtryk, så der er oprettet en særlig side for dette besøg. Her følger  så billeder og kommentarer fra Krakow.

Vi havde bestil et de luxe værelse og vi blev ikke skuffet

Her er vores "stue", så der var god plads. Vi kunne næsten kigge ned til markedspladsen

Her er vores “stue”, så der var god plads. Vi kunne næsten kigge ned til markedspladsen

Så er det onsdag, og vi er hoppet på en hop on hop off

Så er det onsdag, og vi er hoppet på en hop on hop off sightseeingbus

Polens største og længste flod Wisla. Den er ca. 1000 km lang

Vi hoppede off ved denne basilika, og vi må sige, at byen var nærmest klistret til med store kirker

Vi hoppede off ved denne basilika St. Paul og St Peter, og vi må sige, at byen var nærmest klistret til med store kirker

Ved kirken var der denne helbredende kilde, så jeg regner med at være helbredt for alskens sygdomme

Lis troede ikke rigtig på det med det helbredende vand

Et kig ind i kirken. Som altid er de katolske kirker overdådigt udsmykket. Jeg tænker tit på, hvordan kirkerne udplyndrede befolkningen, for at bygge disse kirker. Til helvede med at befolkningen var ved at dø af sult, bare kirken fik sit. I byen så vi i øvrigt masser af munke og nonner, og jeg kommer til at tænke på den gamle vits om, hvordan munke og nonner formerer sig? Ved celledeling – ha ha

Det gamle kongeslot Wavel

Det gamle kongeslot Wavel som ligger højt i forhold til floden. Her følger nu billeder fra slottet og området

Så nåede vi op til slottet

Det store hjørnetårn

Slotsgården

Slottets front med endnu en kirke til venstre. Så skulle kongen ikke gå så langt når han skulle have tilgivet svinestregerne

Detaljer fra fronten af slottet

Indgangen til slotsgården

Slotsgården. Hele området var i øvrigt fyldt med turister

Meget kunstfærdigt nedløbsrør. Efter at have kørt med bus, og travet rundt ved kirke og slot, var det tid til frokost, som vi indtog hjemme på markedspladsen.

Efter frokost hoppede vi on bussen og kørte ud til Schindlers Factory, og rigtig gættet, det var stedet som også var en del af filmen Schindlers liste. Otto Schindler var en driftig forretningsmand, som opdagede hvad det var tyskerne gjorde ved jøderne, og han besluttede at prøve at redde så mange som muligt. Han fik en aftale i stand om at han skulle bruge arbejdskraft til at fremstille køkkenudstyr til den tyske hær, og listen lykkedes. Det skønnes at Schindler reddede i alt 1200 jøder. Vi troede vi skulle se hvordan produktionen var foregået, men i stedet så vi en udstilling over nazisternes rædselsregime i Krakow. Så her følger billeder fra rædselskabinettet. Billederne er ikke af bedste kvalitet, da det er billeder af billeder.

Schindlers Factory

Rædselssymbolet

Forbandede nazister

Forbandede nazister selv børn blev hjernevasket

Massehenrettelser. Tyskerne ligner nogle der har været på jagt, og nu er til vildtparade

Antraf tyskerne en jøde på gaden med skæg morede de sig med at ydmyge manden ved at klippe skægget af ham

Antraf tyskerne en jøde på gaden med skæg, morede de sig med at ydmyge manden ved at klippe skægget af ham

En af portene ind til den jødiske bydel

Så er der deportering fra ghettoen

En rest af muren der omgav hele ghettoeen

Schindlers kontor. Det hed sig at hans produkter til den tyske hær, blev fremstillet i en særlig dårlig kvalitet. Hans ansatte fik løn og var meget priviligerede.

Schindlers kontor. Det hed sig at hans produkter til den tyske hær, blev fremstillet i en særlig dårlig kvalitet til en meget høj pris. Hans ansatte fik løn og var meget priviligerede.

Jøde og soldaten, eller den underkuede og herremanden

Jøde og soldaten, eller den underkuede og herremanden. Ikke mere fra dette rædselskabinet.

Da vi skulle ind til centrum fra fabrikken måtte vi stå og vente i lang tid inden vore hop on bus kom, trafikken i Krakow kl. 17 er noget af det værste vi har oplevet. Nå, vi kom da hjem til hotel Santi, lidt matte efter mange timer på fødderne. Spise skulle vi dog, så vi fandt et pizzeria lige overfor hotellet, det var ok, også prismæssigt. Her følger lige lidt billeder fra den store markedsplads.

Markedspladsen

Markedspladsen Rynek, hvor der i gamle dage blev handlet med alt, fra kål til friskslagtede høns.

Der var mange hestevogne, og de kørte fra morgen til aften

Den gamle handelsbygning på markedspladsen, som i dag rummer masser af små butikker med masser af ragelse, samt et underjordisk bymuseeum der blev indviet i 2012

Den gamle handelsbygning Sukiennicen på markedspladsen, som i dag rummer masser af små butikker med masser af ragelse, samt et underjordisk bymuseeum der blev indviet i 2012

Mariakirken der lå ud til pladsen, og hvor der hver time blev blæst en trompetsolo mod alle fire verdenshjørner. Vi ville ikke betale for at komme ind i kirken, da vi synes alle de katolske kirker ligner hinanden med tingeltangel.

Torsdag aften fandt vi en restaurant i en sidegade, og vi besluttede vi ville prøve noget polsk mad, så vi bestilte en polsk platte, som bl.a. bestod af pølser, dumplings, schnitzel og en del surt i form  af forskellige slags agurker og asier. Især den sorte pølse var ikke noget godt bekendtskab, og det var måske fordi den mindede utroligt meget om en l..., men vi spiste det vi kunne lide, og nød vinen på en ellers udmærket restaurant. Så havde vi da prøvet det nationale køkken.

Torsdag aften fandt vi en restaurant i en sidegade, og vi besluttede vi ville prøve noget polsk mad, så vi bestilte en polsk platte, som bl.a. bestod af pølser, ungarsk stuvning, dumplings, schnitzel, bagt kartoffel og en del surt i form af forskellige slags agurker og asier. Især den sorte pølse var ikke noget godt bekendtskab, og det var måske fordi den mindede utroligt meget om en l…, men vi spiste det vi kunne lide, og nød vinen på en ellers udmærket restaurant. Så havde vi da prøvet det nationale køkken.

En af de pænere bygninger og gader

En af de bygninger i den gamle bydel der kunne trænge til en rengøring.

En sidegade til markedspladsen

Den eneste af de gamle byporte der er tilbage

Lidt mere af den gamle bymur

Lidt mere af den gamle bymur, samt et par nonner med nogle unger, som sikkert ikke er deres

Flot bygning

Markedspladsen var fyldt med duer, og tilfældigt så vi denne dreng der nærmest blev overfaldet af duer

Så har vi forladt den gamle bydel og er på vej ud til den jødiske bydel. Husene er markant dårligere og se på, og mange lignede nærmest slum, typisk østeuropæisk standard

Fortæller lidt om vedligeholdsstandarden uden for turistområdet

Den ene af de to jødiske synagoger, og vi er nu midt i området hvor der skete så mange overgreb under krigen

Den ene af de to jødiske synagoger, og vi er nu midt i området, der hedder Kazimierz, og hvor der skete så mange overgreb på jøderne under krigen

Inde i synagogen der også fungerer som en slags museeum

Lidt mere udstilling

Lidt mere udstilling, det virker lidt fanatisk, men hva’, vi er jo også protestanter og har et mere reserveret forhold til religion

Billeder af billeder fra en svunden tid

Den høje synagoge som udmærkede sig ved at der var en klar adskillelese mellem mænd og kvinder når der var tjeneste

Jødiske restauranter og forretninger

Stadig jødekvarteret, det var som om der var en særlig stemning

Udstillingsvindue i en jødisk biks, det ville være guf for den danske fødevarekontrol

Monument på den jødiske kirkegård

Den jødiske kirkegård kunne godt trænge til en kærlig hånd. Det så noget trist ud.

Efter den tur gik vi på druk, og Lis fik en Dragon mens jeg holdt mig til det lokale øl, som smagte ganske godt

Vi kiggede ind i denne overdådigt udsmykkede kirke, og fik igen bekræftet vores fordomme. Kirken plyndrede de fattige. Krakow bærer i øvrigt meget præg af at pave Paul d. 2 kom herfra.

Vi kiggede ind i denne overdådigt udsmykkede kirke, og fik igen bekræftet vores fordomme. Kirken plyndrede de fattige. Krakow bærer i øvrigt meget præg af at pave Johannes Paul ll var biskop i krakow.

En gade uden for den gamle bydel. Byen virkede faktisk ikke så stor når man lærte den lidt at kende.

Lidt uden for byen var der ved et gammelt kastel et udsigtspunkt som hed Mound, og på vores tur hjem fra Auschwitz indgik et besøg på dette  punkt.

Fortet der selvfølgelig var omdannet til restaurant, og opstigningen til udsigtspunktet gik igennem

Meget flot udsigt

Mere udsigt

De var ved at slå græsset på siderne af udsigtspunktet, og det var de tre mand om med en simpel rotorklipper, som de trak op og ned med et reb. Det må være fast arbejde hele sommeren, for med den størrelse på arealet kan de begynde forfra når de er nået toppen.

Det var det vi havde valgt fra Krakow by.

Vores besøg i koncentrationslejren Auschwitz har vi valgt at give sin egen side 2015 Auschwitz