Her er lidt om vores ture til Bornholm. Vi har været der i 2 omgange, idet vi 2012 var der på en endags tur med Poul fagforening, og så i 2016, hvor vi selv kørte derover via Ystad i Sverige. vi var der i 5 dage, og skulle, udover se de obligatoriske seværdigheder, også opsøge hvor Lis var blevet født og havde tilbragt de første 10 år af hendes liv.

Herunder følger som vanligt en række billeder med supplerende tekst, god fornøjelse.2012_0608nyebillederarkiv0028-jpg-for-web-xlargeHammerhus slotsruin, og stilladset er pga. af noget vedligehold så ruinen ikke styrter helt sammen. Området er meget imponerende.

2012_0608nyebillederarkiv0040-jpg-for-web-xlargeDer er nok at se på, men man må også sige, at det er mere imponerende i virkeligheden.

2012_0608nyebillederarkiv0051-jpg-for-web-normalImponerende

2012_0608nyebillederarkiv0077-jpg-for-web-xlargeImponerende Østerlars Rundkirke som er den største af de 5 rundkirker på øen. Man også at rundkirkerne har fungeret som fæstninger, idet de er udstyret med stokværk og skydeskår. Seneste på stand går også på, at man mener tempelriddernes forsvundne skat er gravet ned under netop denne rundkirke.

2012_0608nyebillederarkiv0084-jpg-for-web-normal 2012_0608nyebillederarkiv0080-jpg-for-web-large

Øverst til venstre stokværket og her udsigt fra stokværket

2012_0608nyebillederarkiv0087-jpg-for-web-xlargeKalkmaleri fra kirkerummet.

2012_0608nyebillederarkiv0094-jpg-for-web-xlargeUdenfor kirken stod dette køretøj til transport af nye “kunder”, lidt makabert synes nogle måske.

Vi er på vej ned for at se rokkestenen i Paradisbakkerne. Vejen gik selvfølgelig gennem skoven, men det var nogle meget smukke partier vi gik igennem med forskellige svampe, klippepartier, lyng og smukke blomster

Jeg har ikke forstand på svampe, men for mig ligner det en giftig svamp, måske plettet fluesvamp, men flot er den.

Lyng midt i skoven

Rokkestene som vejer mere end 30 tons, og det lykkedes at få den til at rokke

Skovparti på vejen ved rokkestenen

Sti på vejen ved rokkestenen

Årsdale silderøgeri

Ekkodalen som er en 19 km lang sprækkedal, og hvis man råber "hvad køber møller" er svaret "øller- øller"

Ekkodalen som er en 19 km lang sprækkedal, og hvis man råber “hvad køber møller” er svaret “øller- øller”.

I dalen har man kreaturer til at afgræsse området, og en af køerne har vovet en mindre klatretur for at få noget saftigt græs for sig selv.

Fra Ekkodalen kørte vi dybt ind i Almindingen for at se om vi kunne finde de 7 bisonokser der blev importeret for 4 år siden. Vi så ingen okser, men fandt dette meget smukke engareal inde midt i skoven.

Gammelt hus i Rønne, hvor vi skulle finde Lis' fødehjem i Lille Madsegade. Huset er revet ned for at skaffe plads til

Gammelt hus i Rønne, hvor vi skulle finde Lis’ fødehjem i Lille Madsegade. Huset er revet ned for at skaffe plads til en ændring af gadeforløbet, så vi holdt lige en mindestund midt på gaden.

Rønne kirke hvor Lis blev døbt i 1946

Døbefonten

Interiør fra kirken

Turen gik nu ntil Hasle for at se det hus hvor lis boede i nogle år sammen med sine forældre og to ældre søskende. Huset er på 58 m2, så det har været lidt trangt for fem personer, men det kunne man klare sig med dengang.

Fra Hasle kørte vi til Allinge og spiste øens bedste fiskebuffet. Herfra videre sydpå til helligdomsklipperne, hvor det kun var Poul der tog turen ned til havet.

Vi blev anbefalet at gå ad en natursti fra Svaneke til Årsdale, en tur på godt 3 km, og vi må sige det var anstrengelserne værd.  Billedet er et kig mod Svaneke havn et bstykke ude af stien.

Billedet er et kig mod Svaneke havn et stykke ude af stien.

Lis på vej mod Årsdale i fuldt firspring

Kig mod Årsdale, naturen var meget smuk og der var helt stille.

Et sted skulle vi gå gennem en fold med et par krikker, men de ikke så meget som værdigede os et blik, de var vist ret vant til et rend uden lige af gale mennesker der skulle opleve naturen

På turen så vi denne klippe, som med lidt god vilje godt kan ligne et slangehoved.

Om eftermiddagen gav vi den gas igen, idet vi kørte ind til Almindingen og besøgte såvel Gammelborg som Lilleborg, der er resterne af et par gamle fæstninger. Dette er resterne af Gammelborg

Om eftermiddagen gav vi den gas igen, idet vi kørte ind til Almindingen og besøgte såvel Gammelborg som Lilleborg, der er resterne af et par gamle fæstninger. Dette er resterne af porten til Gammelborg

Og her er så lidt af Lilleborg, der var bygget af den danske konge der ville pisse territoriet af over for biskoppen fra Lund.

Området ved Lilleborg var meget smukt selv om det lå lige ud til vejen

Et sidste kig op til Lilleborg

Et sidste kig op til Lilleborg. Om aftenen gik vi ned på Svanekes bedste restaurant, Bryghuset, og fik en allerhelvedes god steak. Næste dag tog vi igen hurtigfærgen fra Rønne til Ystad, og kørte hjem til Køge i den værste myldretidstrafik fredag eftermiddag. Nogle gode dage, og vi kan varmt anbefale en tur til klippeøen.