Storbyferie i Budpest i maj måned 2013 blev en lidt blandet fornøjelse med noget blandet vejr, men byen er smuk med mange flotte bygninger. Det kan dog også ude i forstæderne ses at byen har været en del af det gamle østeuropa. Byen er optaget på UNESCO’s verdensarvsliste, og der er utrolig mange statuer i byen. Vi boede på et af byens gamle hoteller, Gellert, der ligger lige ned til Donau på Buda siden, og lige ved en af de ældste broer nemlig Frihedsbroen. Hotellet vil gerne gå for at være et mondænt hotel i gammel stil, men viste sig desværre at være temmelig slidt, ja næsten lurvet. Vi havde betalt ekstra for et værelse med udsigt, og det viste sig at være godt, idet vi havde udsigt til floden og over mod Pest siden, og især om aftenen var det meget smukt. Som pensionister nød vi godt af den regel der er i byen, at al offentlig transport for personer over 65 år er gratis, så vi fik da kørt noget i sporvogn. Som sædvanligt kommer der nu en billedserie med kommentarer. Den første dag tog vi med en sigtseeing-bus for at få set så meget som muligt, og samme dag var vi også på et flodcruise, som ikke var så spektakulært som lovet.

Vores fashionible Hotel Gellert, hvor der også var en uforskammet tjener når der skulle serveres morgenmad.

Hotel Gellert med tyrkisk bad og hele molevitten

2013_0529Budapest0003

Dette kæmpestore indendørs marked lå lige ovr på den anden side af floden i forhold til hotellet

2013_0529Budapest0005 2013_0529Budapest0001

Frihedsbroen set fra vores værelse

Frihedsbroen set fra vores værelse, et par uger efter vores besøg i byen steg vandet helt op til underkanten af broen

Kongeslottet set nede fra  flodbredden

Kongeslottet set nede fra flodbredden

Området ved kongeslottet

Området ved kongeslottet. Selve slottet bliver brugt som bolig for præsidenten samt repræsentation

Et fantastisk flot springvand ved slottet

Et meget spektakulært springvand der forestiller en jagt scene. Øverst står skytten med sin armbrøst og ved hans fødder ligger der den nedlagte kronhjort. Der er også en hornblæser, en falkoner samt en hundefører med 3 jagthunde, hvor man kan se at den ene hund drikker af vandet. Jeg synes dette er den flotteste skulptur og springvand jeg har set nogensinde, måske fordi det er så livagtigt. Jeg måtte vente i lang tid for at få dette billede uden uvedkommende personer, da der var så mange turister i området.

Indgangen til præsidentboligen

Og lige en til, der var statuer og udsmykning overalt

Mere statue ved slottet

Kædebroen

Kædebroen er udstyret med fire kæmpemæssige løver der vogter over broen. Der er en historie om at ingeniøren der byggede broen havde en vision om, at de fire løvefigurer skulle være perfektt udført, men da broen åbnede var der en lille dreng der råbte at løverne ikke havde nogen tunger, og dette tog ingeniøren sig så nært at han sprang i floden for at drukne sig, men blev dog reddet op i live, men han kom sig aldrig over denne forsmædelse.

Indkørslen til Kædebroen fra Buda-siden

En af bropillerne på Kædebroen

En af vogterne af Kædebroen

Herunder billeder fra St. Michaels kirken, som var mere eller mindre pakket ind i stilladser, men det lykkedes dog at få nogle uden stilladser.

St. Michaels kirke

Meget flot, men lidt mørke rum

Tårnet til kirken

2013_0529Budapest0096

Masser af turister, og somme tider snakker vi om , at de godt lige kunne holde sig væk det øjeblik vi er der

2013_0529Budapest0097

Basilikaen af Budapest

Denne bygning var til salg, og det var sørgeligt at se i hvor dårlig stand den var, det var nærmest et håndværkertilbud. Man fornemmer tidligere tiders storhed. Se lige vores yndlingstransportmiddel, sporvognene som vi tog nogle ordentlige ture med fordi det var gratis for oldinge

Man fornemmer tidligere tiders storhed. Se lige vores yndlingstransportmiddel, sporvognene, som vi tog nogle ordentlige ture med fordi det var gratis for oldinge

Parlamentet på Pest-siden. Her var også byggekraner, det er ligesom i København

Poul sammen med en statue af Ronald Reagan, der var rejst for at hædre hans indsats for at åbne op mod øst

hende har jeg set før, men ikke i øsregnevejr en torsdag i Budapest

Monumentet for faldne under 2. verdenskrig

Synagogen

An der schønen blau Donau, som ikke var så blå alligevel

Frihedsbroen by night

Hotel Gellert set fra den turbåd vi sejlede med på Donau